Tipy pro majitele malých podniků, jak udržet rozpočet na uzdě
Vedení firmy si vyžaduje svědomité rozpočtování – tedy vytvoření a udržování spolehlivého rozpočtu, díky kterému majitelé malých firem budou mít své finance pod kontrolou. Přečtěte si tipy pro chytré rozpočtování a nakládejte se svými firemními financemi efektivně.
Není žádným překvapením, že zahájení podnikání vyžaduje mnoho financí. Nicméně ani po zaběhnutí společnosti výdaje nekončí. Jako majitel malé firmy budete muset vytvořit a následně také udržovat spolehlivý rozpočet, abyste měli své finance pod kontrolou. V následujícím článku se zaměříme, jak na to.
Tipy, jak efektivně vést rozpočet malé firmy
Podniky velikostí – nejen ty malé – zažívají finanční výkyvy, takže je důležité plánovat dopředu. Jestliže si nestanovíte rozpočet a odpovídajícím způsobem neušetříte, budete na tom špatně a vaše společnost zaznamená pokles. Při vedení firmy vždy musíte počítat s pomalými platbami a rozpočtování vám tak může pomoci zmírnit finanční zátěž, kterou budete pociťovat při čekání na příchod platby za vámi vystavenou fakturu.
Než se vydáte na cestu do světa podnikání, vytvořte si udržitelný, ale realistický rozpočet pro vaši společnost. To je jeden z hlavních předpokladů ziskového podnikání a je součástí finanční gramotnosti.
Přečtete si následující odborné tipy pro majitele malých podniků, kteří chtějí udržet své finance na uzdě.
Zapojte své zaměstnance
To, že jste majitelem firmy, neznamená, že veškerý tlak leží na vás. Váš rozpočet zahrnuje všechny ve vaší společnosti, takže každý pracovník by si měl být vědom svých principů a přidat jakékoli poznatky nebo nápady, které považuje za nezbytné.
Správně nastavený rozpočet je velmi důležitý a existuje příliš mnoho proměnných na to, aby tato odpovědnost padla na bedra jedné osoby. Ideální rozpočet by měl podstoupit intenzivní kontrolu týmem zaměstnanců s různorodou škálou dovedností, aby bylo možné rozpočet pro malou firmu efektivně řídit.
Pokud se však při rozpočtování spolehnete na koordinovaný tým, budete moci ke svému rozpočtu přistupovat z různých úhlů pohledu, abyste nakonec očekávali neočekávané a podle toho rozvrhli své finance.
Zaměstnanci by navíc měli vědět o všech změnách, které provedete a které by mohly ovlivnit je nebo vaši společnost. Tím pádem se budou cítit jako součást podniku a také pochopí, co se od nich v budoucnu očekává.
Tip: Informujte zaměstnance o vašich krátkodobých a dlouhodobých finančních cílech a také o tom, co mohou udělat, aby jich pomohli dosáhnout. Propojením individuálních cílů s širšími cíli podnikání zajistíte, že všichni budou pracovat na stejném finančním cíli.
Definujte a pochopte svá rizika
Každý obchodní podnik je spojen s rizikem a každé riziko může mít finanční dopad na vaši společnost. Vlastníci malých podniků musí zvážit svá dlouhodobá a krátkodobá rizika, aby mohli přesně plánovat svou finanční budoucnost.
- Jak ovlivní změny minimální mzdy nebo požadavků na zdravotní péči vaši pracovní sílu?
- Působíte v oblasti s vysokým rizikem přírodní katastrofy?
- Spoléháte se hodně na sezónní pracovníky?
Toto a další otázky byste si měli klást, abyste byli schopni pochopit potenciální rizika, kterým čelíte v krátkodobém i dlouhodobém horizontu. Odstraníte-li hrozby, kterými může být zasažena vaše produktivita, lze si vytvořit jasnější obraz o nouzovém plánování, potřebách pojištění atd.
Tip: Sepište si vaše pravidelné měsíční příjmy a výdaje, abyste pochopili svá rizika. Toto je skvělý základ pro zjištění, jak likvidní je ve skutečnosti vaše společnost. Pokud vyděláváte peníze, můžete si alespoň část odložit jako úspory nebo jít směrem k vylepšení společnosti prostřednictvím nových zaměstnanců, expanze atd.
Nadhodnocujte výdaje
Pokud vaše firma funguje na bázi – projekt od projektu, víte, že každý klient je jiný a žádné dva projekty nedopadnou úplně stejně. Často nemůžete předvídat, kdy něco překročí rozpočet.
Podnikání by mělo být založeno na plánování, díky kterému budete moci reagovat na neočekávané události. Pro vlastníky malých podniků by se neschopnost předvídat náklady nebo jejich velikost mohlo ukázat jako katastrofální a ochromit organizaci dříve, než stihne růst. Tomu zabráníte tím, že budete přeceňovat výdaje. Jedná se o taktiku, která majitelům firem umožňuje zajistit se proti riziku nebo selhání.
Každý projekt totiž snadno může mít nadbytečné náklady, s nimiž se nepočítalo. Z tohoto důvodu se doporučuje náklady ve vašem rozpočtu mírně nadhodnotit nad předpokládané částky. Tímto způsobem budete finančně připraveni, ať se projekt bude vyvíjet jakkoliv.
Věnujte pozornost svému prodejnímu cyklu
Mnoho podniků prochází v průběhu roku rušnými a méně rušnými obdobími. Pokud má vaše společnost období „mimo sezónu“, budete muset během této doby zaúčtovat své výdaje. Rovněž je doporučováno používat pomalejší období k plánování příštího prodejního boomu.
Z vašich prodejních cyklů se toho lze hodně naučit. Využijte své prostoje k nastartování svého marketingového plánu a zároveň zabraňte tomu, aby se generování zisku zcela zastavilo. Chcete-li, aby vaše společnost prosperovala a přinášely příjmy, budete muset určit, jak nabízet svým zákazníkům nové a kreativní produkty nebo služby v průběhu celého roku.
Tip: Pokud víte, že vaše firma má pomalejší období, měli byste mít na překlenutí těchto měsíců v bance peníze navíc, které vám je pomohou finančně ustát. Nejlepší je se pokusit během pomalejších období držet náklady ještě nižší a mít ušetřené peníze navíc pro případ, že zisky nebudou tak vysoké, jak jste doufali.
Pamatujte, že čas jsou také peníze
Jednou z největších chyb malých podniků je, že zapomínají začlenit svůj čas do rozpočtového plánu. Čas jsou peníze, zvláště když zaměstnáváte osoby, které jsou za svůj čas placeni.
Podcenění načasování přímo zvyšuje náklady. Nejenže začnete ztrácet čas na harmonogram dodávek, ale váš tým také ztratí dynamiku, protože jejich kolektivní myšlení se přesouvá na jiný projekt. Doporučujeme vám zacházet se svým časem jako se svými penězi a stanovit si externí termíny na později, než kdy si myslíte, že bude projekt realisticky dokončen.
Tip: Pokud věříte, že projekt skončí v pátek, slibte dodání v pondělí. Takže pokud skončíte v pátek, odevzdejte práci dříve a budete vnímáni jako skvělý poskytovatel zboží či služeb. Pokud vám z nějakého důvodu čas nevystačí, doručte práci v pondělí a stále budete vnímáni jako úspěšná firma, která dodržuje termíny.
Nezapomínejte na svou výplatu
Mnoho majitelů firem je v pokušení ušetřit každou korunu, kterou vydělají na svůj rozpočet, zejména na začátku. A i když je důležité mít záložní finance, váš rozpočet by měl poskytovat dostatek prostoru pro výplatu.
S tolika pohyblivými součástmi je pro vlastníky malých podniků snadné zapomenout, že musí být také zaplaceno i jim. Někteří lidé se cítí provinile, že platí sami sobě, když se zdá, že by peníze mohly být přiděleny jinam. Nicméně vlastník je rovněž stále jen zaměstnanec. Musíte se kompenzovat jako takový a najít jiné způsoby, jak splácet ostatní výdaje. To vás bude motivovat k důmyslně vedenému rozpočtu.
Neustále revidujte svůj rozpočet
Váš rozpočet nikdy nebude statický nebo konzistentní – bude se měnit a vyvíjet s vaším podnikáním a vy jej budete muset upravit na základě vašeho vzorce růstu a zisku. Malé firmy potřebují čas, než se naučí cyklické povaze podnikání, protože sezónní trendy přirozeně ovlivňují rozpočet a efektivitu organizace.
Zejména brzy po zavedení společnosti může rozpočet projít mnoha změnami, aby se přizpůsobil novým nebo kolísajícím nákladům. V důsledku toho je nutné, aby se majitelé malých podniků a drželi svého rozpočtu a upravovali jej podle potřeby.
Tip: Pravidelně revidujte své měsíční a roční rozpočty, abyste získali jasnější a aktualizovaný obrázek o svých podnikových financích.
Pravidelné přehodnocování rozpočtu vám pomůže lépe kontrolovat finanční rozhodnutí, protože budete přesně vědět, kolik si můžete dovolit utratit a kolik plánujete vydělat.
Měli byste také zvážit minulé trendy na trhu, abyste se připravili na nadcházející rok. Odtud můžete započítat nouzové prostředky a neočekávané náklady.